piatok 1. mája 2020

Vláčikom do Karpát

Ako chlapec som so svojim otcom absolvoval nespočetné množstvo túr. Raz sme nad Lozornom v Malých Karpatoch prechádzali dolinou Suchého potoka smerom na Košarisko a ja som si všimol neklamné znaky toho, že tadiaľto kedysi viedla lesná železnica. Od malička ma zaujíma všetko, čo súvisí so železnicou, ale o tejto železničke sa mi vtedy nepodarilo nič zistiť a ani nikto z našich známych o nej nič nevedel. Podarilo sa mi to až nedávno a úplnou náhodou.




V tom čase bolo územie na západ od Košariska oplotenou zvernicou. Na jeho spodnom okraji bol síce cez plot rebrík, ale hore pri Košarisku sme museli cez plot regulérne preliezať, pričom na nás z neďalekej chaty pri plote ktosi ziapal. Neviem, načo tá ohrada v skutočnosti slúžila, ale pri priehrade na Suchom potoku, zvanej tiež Kubinov kríž, sme našli množstvo prázdnych nábojníc... Ďalšia vec, ktorá ma zaujala, bol skelet starého autobusu, ktorý niekto tu v oplotenej zvernici nejakým spôsobom dotrepal do cca. 2 m hlbokého zárezu železničky, vzdialeného 70 m od lesnej asfaltky. Neskôr po rokoch rovnako záhadne odtiaľ autobus zmizol.
Dnes je toto územie voľne prístupné a asfaltka medzi Lozornom a Košariskom sa od jari do jesene hemží cyklistami. A práve na tejto trase sa nachádzala spomínaná lesná železnica. Bola to úzkokoľajka o rozchode 760 mm s parnou trakciou a slúžila na zvážanie dreva. Mala dĺžku 11 km a prekonávala prevýšenie 250 m, pričom boli na nej prípojky do niektorých bočných dolín. Vybudovaná bola pár rokov po skončení I. svetovej vojny, avšak po relatívne krátkom čase bola niekedy v 30-tych rokoch minulého storočia zrušená kvôli globálnej hospodárskej kríze.
Trasa bývalej železničky vedie z areálu bývalej parnej píly v Lozorne (dnes je tu drevársky podnik) popri vodnej nádrži Lozorno smerom k hájovni Rusniaky a ďalej súbežne s lesnou asfaltkou a Suchým potokom popri Abelande k vodnej nádrži Lipníky a ďalej popri vodnej nádrži Kubinov kríž až k sedlu nad Košariskom, ktoré prekonáva v terénnom záreze, a na druhej strane sa stáča doľava k Stupavskému potoku v doline Prepadlé a niekde nad chatou Cementárka pod vrchom Volhovisko končí. Stopy železnice možno pozorovať už od Lozorna v teréne popri asfaltke, v blízkosti nádrže Lipníky sú aj zvyšky betónových premostení ponad bočné prítoky Suchého potoka, nad ďalšou nádržou je v lese zreteľný násyp a pred Košariskom je na okraji lesa výrazný terénny zárez. Odtiaľto vedie smerom doľava v lese výrazný násyp, na ktorom je postavený plot zvernice, a tiahne sa ponad Košarisko až nad chatu Cementárka.


Podrobnejší popis železničky je v citovaných referenciách.
Nasledujúce fotografie sú z apríla 2020 a dokumentujú horný úsek bývalej železničky.

Priehrada Kubinov kríž na Suchom potoku. Tesne nad úrovňou asfaltky je viditeľný zárez bývalej železničky.

Násyp železničky nad vodnou nádržou

Zárez železničky pred sedlom nad Košariskom. Niekde tu sa nachádzal skelet starého autobusu.

Zárez železničky v sedle nad Košariskom, najvyšší bod trate.


Násyp železničky s oplotením zvernice smerom na Prepadlé. Oplotenie je na viacerých miestach porušené.

Násyp prechádza do zárezu

Tu sa železnička zjavne vetvila, ale pravá vetva pokračovala ďalej. Jej trasa splynula s cestou.

Teleso železničky je prerušené lesnou cestou. 

V Malých Karpatoch bolo ešte niekoľko takýchto železníc. Na celom Slovensku ich boli desiatky, prakticky v každej väčšej zalesnenej doline bola úzkokoľajka. Ich celková dĺžka sa odhaduje asi na 1200 km. Niektoré z nich boli výnimočné, a to nielen svojou dĺžkou a rozvetvením. Napríklad v Ľubochnianskej doline to bola elektrifikovaná železnička, jediná svojho druhu v strednej Európe, pričom vodná elektráreň na Ľubochnianskom potoku, ktorá ju napájala, je dodnes v prevádzke. Systém Kysucko–Oravskej úvraťovej železničky mal pôvodne celkovú dĺžku aj s odbočkami 110 km a dnes je časť z nej zrekonštruovaná a funguje ako atrakcia. Azda najznámejšou je Čiernohronská železnička s celkovou pôvodnou dĺžkou koľají až 131 km, ktorej posledných 36 km bolo v prevádzke ešte v roku 1982. Dnes sa sem môžeme prísť povoziť na obnovenom úseku z Chvatimechu cez Hronec do Čierneho Balogu a odtiaľ do Dobroča a do Vydrova, pričom sa hovorí nielen o jej predĺžení až do Osrblia, ale aj o jej modernizácii a zaradení do integrovaného dopravného systému. Zrekonštruované boli aj niektoré menšie železničky, ako napríklad úzkokoľajka Katarínka pri Dechticiach (neďaleko rovnomenného kláštora), či detská železnica Košice z r.1956, postavená ako prvá pre rekreačné účely, a dokonca aj časť bývalej Korytníckej železnice, ktorou som sa ešte ako prvák na základke viezol z Ružomberka do Liptovskej osady, keď sme s rodičmi raz cestovali na Magurku. Inde sa zase opätovné oživenie železničky ešte len plánuje, ako napríklad na časti bývalej úzkokoľajky z Vígľaša do Kysliniek v CHKO Poľana.
Bolo by fajn sa niekedy odviezť parným vláčikom z Lozorna do Karpát. Veď raz ktožehovie...



Použité a doporučené zdroje:
Lichner, Dušan: Úzkokoľajky na Slovensku. Edis, 2018.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

STAROMESTSKÉ ZÁKUTIA 6 – Návrat na Kalvársky vrch

V poslednom čase prenikajú médiami zaujímavé informácie o dianí na Kalvárskom vrchu v Bratislave, ktorý som opísal pred troma rokmi v príspe...