V istom klasickom českom filme
odznela veta: Žiak nie je nádoba, ktorú treba naplniť, ale
pochodeň, ktorú treba zapáliť. Na základe skúseností vlastných
i skúseností mojich detí musím konštatovať, že školstvo sa za
posledných 50 rokov zmenilo len veľmi málo, aj keď dnes sa mladí
tvária, že už žijú iné časy, ako my kedysi. Naďalej sa „plnia
nádoby“, lebo na nejaké „zapaľovanie pochodní“ vraj nie je
čas, ani podmienky a ani peniaze...
Áno, nemali sme mobily, nebol
internet a namiesto farebných umelohmotných plecniakov sme nosili
voňavé celokožené aktovky. Avšak to rozhodujúce, čo určovalo
a určuje vzťah žiaka ku škole a k učeniu, je osobnosť učiteľa.
Poznal som niekoľkých vynikajúcich
učiteľov a dodnes sú pre mňa nielen príjemnou spomienkou, ale aj
životným príkladom a povzbudením. Oveľa viac však bolo tých,
ktorí si svoje učiteľské povolanie vybrali akýmsi nedopatrením,
alebo si jednoducho nedokázali nájsť inú prácu. Zastavím sa teraz pri
troch z nich:
I.
Začiatok sedemdesiatych rokov. Bol
som ôsmak na základke a z nových predmetov nám pribudla aj
chémia, ktorú som si hneď od začiatku obľúbil. Učila nás
mladá temperamentná žena, ktorá dvere triedy zatvárala vždy
nohou a triednu knihu aj s kľúčami hádzala na stôl z metrovej
vzdialenosti. Ja som mal kvôli zhoršenému zraku problémy s
čítaním z tabule. Raz sme takto čosi odpisovali a učiteľka, ako
sa prechádzala medzi lavicami, zrazu nakukla do môjho zošita a
zbadala, že tam mám popísané akési nezmysly. Rozčúlila sa,
nakričala na mňa a dala mi päťku. Nechápal som, cítil som sa
ukrivdený a bohužiaľ aj previnilý, hoci nebol dôvod. Napokon to
boli v škole riešiť rodičia. Päťka mi bola síce zmazaná, ale
už som sa na hodiny chémie netešil. Začal som mať problém s
vyčísľovaním chemických rovníc, takže som bol stále medzi
dvojkou a trojkou. Nakoniec mi strýko poradil jednu šikovnú fintu,
vďaka ktorej som to konečne pochopil. Keď som však chcel
zabojovať o koncoročnú dvojku, pri prvej chybe ma „súdružka
učiteľka“ vyhodila z kabinetu, kde ma skúšala. Bolo vymaľované.
V deviatom ročníku sa potom vyberali adepti na chemický laboratórny
krúžok, ktorý mal bežať po celý rok. Ja som veľmi chcel
chodiť, ale nedovolili mi, lebo som mal na vysvečku trojku. Krúžok
bol totiž iba pre jednotkárov a dvojkárov. Tak som si pokusy robil
sám doma. Vyrábal som si strelný prach, vodík na nafukovanie
lietajúcich balónov, experimentoval som s elektrolytickým
nanášaním medi na rôzne predmety, atď. Väčšinu návodov som
našiel priamo v učebnici chémie a chemikálie sa dali zohnať v
drogérii. To mi však nijako nevykompenzovalo ten nepríjemný pocit
ľútosti a odstrčenia, aj keď som nakoniec na konci deviatky tú
dvojku obhájil.
Iróniou bolo, že som sa po
neúspešných prijímačkách na gymnázium nakoniec dostal na
stredné odborné učilište chemické. Nemal som príliš na výber.
Spočiatku som vôbec nebol nadšený, aj som si ťažko zvykal na
učňovské prostredie. Postupne ma to však chytilo. Na praxi v
laboratóriu sme pracovali s laboratórnym sklom, skúšali sme rôzne
chemické reakcie, extrahovali sme olej zo slnečnicových semiačok,
vyrábali strelnú bavlnu a umelý med a do zbláznenia rátali
chemické príklady. Obzvlášť ma bavila analytická chémia,
ktorej som sa venoval aj po skončení vysokej školy ako
hydrogeochemik v rámci svojho prvého zamestnania. Aj dnes je chémia
dôležitou súčasťou mojich pracovných aktivít. Spomienka na
nepríjemný začiatok však zostala.
Deviaty ročník na ZDŠ na Hlbokej ul. v Bratislave (1974) |
II.
Moja staršia dcéra Naďa sa
narodila ako nadpriemerné, hyperaktívne a nesmierne náročné
decko. Tieto vlastnosti sa naplno prejavili po nástupe do školy.
Dnes sa takéto deti diagnostikujú skratkou ADHD, ale vtedy to bolo
len nevychované a nedisciplínované dievčisko. Bola síce
výnimočná, ale nakoľko nedokázala udržať pozornosť, bolo jej
to nanič. Učitelia, až na výnimky, na nás-rodičov len zazerali,
krútili hlavami a nepekne o nás hovorili. Nedokázali ju motivovať,
ani pochopiť, ani jej pomôcť a ostatné deti sa jej vysmievali. A
tak trpela a my-rodičia sme trpeli s ňou. Pritom bola na cirkevnej
škole, tak sme čakali trochu viac porozumenia... Stalo sa, ale iba
na chvíľu, v druhej a v tretej triede. V šiestej triede jej
pribudla fyzika, ktorá ju začala veľmi baviť. Raz dostala za
úlohu cez víkend merať v istých intervaloch teplotu ovzdušia a
zakresliť ju do grafu ako časovú závislosť. A tak Naďa celý
víkend usilovne merala, zapisovala, kreslila a napokon prácu zdarne
dokončila. Keď potom v pondelok prišla zo školy, bola smutná.
Zistili sme, že jej usilovnosť bola odmenená trojkou. Nechápali
sme, veď sme jej to kontrolovali... Tak som navštívil pani
fyzikárku, staršiu zamračenú dámu, vraj bývalú školskú
inšpektorku. Vysvetlila mi, že Naďa dala ypsilonovú os nie
naľavo, ako sa to zvykne robiť, ale napravo. Vytreštil som oči –
veď úlohu pochopila a sama bez našej pomoci ju spracovala,
vynesená krivka bola v poriadku a že dala ypsilonovú os napravo
bola predsa len formálna chyba... Nie! Mala to urobiť presne tak,
ako bolo prikázané! Namietol som, že v nej tou trojkou možno
práve zabila záujem o fyziku, ale pani fyzikárka vôbec nevedela a
nechcela vedieť, o čom hovorím. Neskôr sa prihodilo ešte zopár
podobných udalostí a výsledok bol taký, že Naďa definitívne
stratila o fyziku záujem. Horko-ťažko preliezala so štvorkami a
my sme s tým nedokázali nič urobiť, hoci manželka je vyštudovaná fyzička a naplno sa jej venovala. Pani fyzikárka sa potom na
rodičovských združeniach tvárila odmerane a vyčítavo, ale
debatovať už nemalo zmysel.
Fyzika nebol pre Naďu jediný
problémový predmet. Nebyť toho, že manželka mala víziu, že dokázala nájsť všetkých možných odborníkov a že sa jej denne venovala, základku by sme nezvládli. Dokonca sa kvôli deťom vzdala kariéry a ostala dobrovoľne nezamestnaná. Keď bola Naďa na druhom stupni, bola manželka prizvaná na konzultáciu na ministerstvo školstva kvôli tvorbe novej legislatívy, týkajúcej sa integrácie ADHD detí do vyučovacieho procesu. Už v tom čase však existovali nejaké smernice pre učiteľov, ako postupovať pri takýchto deťoch, ale učitelia ju otvorene ignorovali. Dokonca na adresu nás-rodičov zaznela z úst Nadinej triednej učiteľky veta: Vy nie ste kresťania, vy nie ste ani ľudia! Mala pravdu. Naďa bola napokon dodiagnostikovaná ako asperger. Takže nie sme ľudia, sme autisti... Po skončení základky Naďu prijali na strednú školu, zmaturovala a dnes má
ukončený bakalársky stupeň z archeológie. Svoj kríž si však
stále nesie zo sebou, z niektorých vecí dieťa proste nevyrastie,
dokonca sa môžu pridať aj ďalšie, najmä ak sa k tomu pridá aj zranenosť z neprijatia. Dnes ako dospelá vydatá žena hodnotí
obdobie na základnej škole sv. Vincenta de Paul na Bachovej ul. v Bratislave ako najhoršie vo svojom živote.
. |
Naďa po rokoch trápenia dostáva bakalársky diplom |
III.
Môj starší syn Jerguš mal od
narodenia problém s očami. Po nepríjemných skúsenostiach s nástupom staršej dcéry do prvého ročníka ZŠ sme zvažovali alternatívu špeciálnej základnej školy pre slabozrakých. Keďže nám to doporučovali aj odborníci, prihlásili sme ho tam. Jerguš bol
bezproblémový, dobre sa učil a nikto sa na neho nesťažoval. Keď
bol vo štvrtom ročníku, zvažovali sme, či ho predsa len
nepreložíme na druhý stupeň do „normálnej“ základky.
Nevideli sme v tom problém, určite by sa chytil a nemusel by do
školy cestovať cez pol mesta. Avšak na škole pre slabozrakých
fungovala aj mimoriadne kvalitná základná umelecká škola, kde
dostal dobrý základ pre svoje neskoršie hudobné aktivity. Počas
druhého polroka sa však odohrala udalosť, ktorá nám v
rozhodovaní dosť pomohla. Deti sa jedno poobede po vyučovaní
hrali na školskom dvore pod dozorom čerstvo zamestnanej mladej
vychovávateľky. Neviem presne, čo sa vlastne vtedy stalo, ale keď
som prišiel pre Jerguša, bol som zavolaný do riaditeľne, kde mi
sekretárka s vážnou tvárou odovzdala na podpis pre Jerguša
riaditeľské pokarhanie. Vraj za sústavné porušovanie školského
poriadku! Dokument bol podpísaný riaditeľom a dokonca aj triednou
učiteľkou, staršou pani, ktorá mi roky opakovane tvrdila, že s
Jergušom nemala nikdy žiadny problém. Okrem mňa tam boli aj
rozhorčení rodičia troch ďalších pokarhaných detí. Ich
rozhorčenie však nebolo nasmerované na deti, ale na riaditeľa,
ktorého počin sa nám všetkým zdal neprimeraný a
nepochopiteľný. Od Jerguša som sa dozvedel, že len trochu behali
a kričali, nič nerozbili, nikomu neublížili a ani neboli
bezočiví. Tak aké sústavné porušovanie školského poriadku?
Chalani sa zjavne len na chvíľku uvoľnili, v ich veku to bolo úplne normálne. Išiel som teda najskôr za dotyčnou mladou
vychovávateľkou. Vraj ich nevedela zvládnuť, tak išla za
riaditeľom požalovať sa. Ubezpečovala ma, že je vraj malým
pánom na to, aby mohla niekomu navrhnúť pokarhanie. Pritom sa mi
tam skoro rozplakala, snáď si myslela, že ju budem lynčovať. Asi
ju už predo mnou lynčoval niektorý iný „pokarhaný“ rodič...
Bolo mi jej ľúto. Išiel som teda za riaditeľom. Bral som to tak,
že mal proste len blbý deň. Riaditeľ mi tvrdil, že len reagoval
na to, čo mu povedala vychovávateľka, pričom mu jeho nečakané
udelenie štyroch pokarhaní vôbec nepripadalo neprimerané. Napokon
som zašiel za Jergušovou triednou učiteľkou. Na moju otázku,
prečo si nestála za tým, čo mi celé roky tvrdila a prečo ten
pochybný dokument vôbec podpísala, mi odpovedala typicky
socialistickým spôsobom: Donútili ma! Tým boli debaty ukončené.
Nebolo s kým debatovať, alebo dokonca niečo riešiť. Mal som
dojem, že sa bavím so sopľavými deckami, ktoré sa len vyhovárajú
jedno na druhé.
Jerguš teda piaty ročník začal už
na „normálnej“ škole. Po jej skončení bol prijatý na
gymnázium, zmaturoval a následne vyštudoval medicínu. Dnes je z
neho lekár. Dobrý lekár. Aj keď nad ním ako nad slabozrakým
pani učiteľka zlomila palicu, nespomína na ňu v zlom. Veď v
podstate celá tá vec išla aj tak mimo neho. Potrestaní sme boli
my, rodičia. Ako nakoniec vždy...
Jerguš a David Koller zo skupiny Lucie, odovzdávajúci dar pre ZUŠ pri ZŠ pre slabozrakých na Svrčej ul. v Bratislave |
Nezávidím učiteľom, majú to
naozaj ťažké. Ak ale učiteľ s rodičom komunikuje len v rámci
rodičovských združení a žiackej knižky a za každým problémom
žiaka vidí zlyhanie rodiča, prípadne si deti „vyberá“ podľa
určitých kritérií, mal by si nájsť iné zamestnanie. Niekedy
stačí, ak dieťa narazí na jedného naozaj dobrého učiteľa a dá
mu to silu, aby vedelo odolávať aj tým nemej dobrým. Niekedy však
stačí jeden nedobrý učiteľ, aby dieťaťu urobil zo života
peklo. A nielen jemu, ale aj jeho rodičom. Obzvlášť základné
školy majú skôr charakter „veľkochovu“, kde na nejaký
individuálnejší prístup, či "zapaľovanie pochodní" ani nie sú podmienky. Tým skôr, že
svet detí v školskom prostredí býva dosť nemilosrdný. Na tom
nič nezmenila ani nežná revolúcia, ani mobily, ani internet. Modlime sa za našich
učiteľov. Zaslúžia si to.
P.S.:
Na margo tragédie, ktorá sa
začiatkom júna odohrala v spojenej škole vo Vrútkach a ktorá na
prvý pohľad vyzerá tak čiernobielo, sa mi žiada dodať: Je mi
ľúto aj chlapca, ktorý útočil. Podľa dostupných informácii
tento človek roky zažíval krutú šikanu, možno nielen od
spolužiakov. Na to predsa stačí, aby bol človek v niečom iný,
ako ostatní. On bol zohavený rázštepom pery, pochádzal zo
sociálne slabšej rodiny, zrejme mal ADHD, prípadne psychické
problémy, ale odborníkmi podchytený nebol, aj keď vraj nejaký
čas chodil do poradne. V istej reportáži akási terapeutka
spomínala, ako práve na tejto škole odmietli jej odbornú pomoc.
Ak máme školský zákon, v ktorom sa hovorí o integrácii žiakov
so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, žiadna škola
si jednoducho nemôže dovoliť odmietať odbornú pomoc, tým viac že bežné
pedagogicko-psychologické poradenstvo – ak je vôbec k dispozícii
– v takýchto prípadoch nepostačuje. Nutná je spolupráca so
špeciálnymi pedagógmi, psychiatrami, neurológmi. Ten chlapec mal
byť takto integrovaný a teda aj včas odborne podchytený, ale
namiesto toho sa stal na škole odpadom. Pre svoju uzavretosť sa
okoliu zjavne nezdieľal a od školy za týchto okolností pomoc
očakávať ani nemohol. A vlastne ani od spoločnosti ako takej.
Keďže zjavne nemal na to, aby s tým dokázal žiť, tak to riešil
skratovo a nakoniec bol zastrelený ako pes. Nemuselo sa to stať.
Zažil som na škole šikanu, aj moje deti ju zažili. Tak ako aj ľahostajnosť
učiteľov a bezmocnosť rodičov, ktorí sa o problémoch so šikanou
od svojich detí často dozvedajú až po rokoch. Určite nestačí
vymeniť na vchodových dverách škôl kľučky za gule, či viac
investovať do kamerových systémov. Pokiaľ bude v triedach po 30
detí, pokiaľ budú školy „integrovať“ deti so špeciálnymi
potrebami len za pomoci jedného, prípadne žiadneho psychológa a
pokiaľ nebude legislatívne podchytená nutnosť účasti ďalších
odborníkov, ostaneme len pri represii. Treba sa o problémy
zverených detí zaujímať a včas ich odborne riešiť a nečakať,
kým sa stane niečo strašné.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára